, ,

Misja, wizja, strategia. Czym są i jak pomagają działać w kulturze?

Wyobraź sobie, że masz mapę. 📜 Określa, gdzie teraz jesteś i co masz ze sobą (ekwipunek), dokąd chcesz dojść oraz w jaki sposób zrobisz to najskuteczniej i z największą satysfakcją. Taką mapą jest STRATEGIA. Myślisz teraz „Co to za korpogatka!? Nie po to pracuję w kulturze/NGO, żeby się tym zajmować!” – przeczytaj do końca.

By.

min read

Misja_wizja_strategia

STRATEGIA to wybrany sposób dotarcia do miejsca, w którym chcesz się znaleźć. Jest spisanym dokumentem, zawierającym analizę obecnej sytuacji (np. SWOT), dostępne zasoby, misję, kluczowe wartości, wizję, cele (długo- i krótkoterminowe).

Mapę-strategię wyciągasz w momencie 🌪🌪🌪 dużego obłożenia pracą, poczucia chaosu lub zalewu mnóstwa wspaniałych możliwości i pomysłów, których nie jesteś w stanie zrealizować na raz. Zarówno nadmiar przeszkód jak i okazji może rozpraszać Cię w realizowaniu tego, co jest dla Ciebie najważniejsze. Zdarza się, że tzw. shiny objects skutecznie odciągają nas od założonych celów. Trudniej o wytrwałość.

Wtedy… Wracasz po raz kolejny do spisanej strategii – i już wiesz, w którą stronę iść dalej. Wiesz, które opcje odrzucić, a które rozważyć. To bardzo ułatwia podejmowanie decyzji!

Strategia może być tym kluczowym elementem, który uporządkuje Twoje marzenia, plany, ambicje i cele oraz skieruje Twoją uwagę na to, co najważniejsze: realizację Twojej wizji, opartej na priorytetowych dla Ciebie wartościach. A jeśli pracujesz w zespole – strategia pomoże Wam grać do jednej bramki i lepiej rozumieć dokonywane wybory.

Rodzaje strategii (przykłady):

  • ogólna: strategia organizacji (na jej podstawie powinno się formułować strategie poszczególnych obszarów – przykłady poniżej); ona nadaje kierunek całej organizacji, czyli każdemu działowi/obszarowi; określa punkt startu i metę oraz wyznacza drogę od jednego do drugiego na podstawie przyjętych wartości, misji i wizji
  • szczegółowe: marketingowa; finansowa, w tym fundraisingowa.

Co zawiera strategia?

Najważniejsze elementy strategii:
✒️ANALIZA obecnej sytuacji – co masz (zasoby: czas, wiedzę, kompetencje swoje i innych osób, sprzęt, pomieszczenie, pieniądze, kontakty itd.) i w czym Ty lub Twoja organizacja jesteście świetni; jakie możliwości widzisz w otoczeniu; czego nie masz; jakie ograniczenia płyną z Twojego otoczenia;
✒️MISJA – powód, dla którego w ogóle wyruszasz w podróż;
✒️WIZJA – horyzont marzeń, punkt docelowy, do którego dążysz swoim działaniem.

Korzyści ze spisania strategii


💪Strategia pomaga zachować spójność działań i wizerunku, podejmować decyzje (w co się angażować, które przedsięwzięcie przybliży Cię do życia/pracy marzeń). Chroni od robienia wszystkiego i czucia, że jest za dużo.

A gdy zmienią Ci się priorytety, sytuacja życiowa, marzenia? Zmienisz lub skorygujesz strategię! 😉

*Cytaty na grafikach to mój subiektywny wybór definicji, pasujących do środowiska ludzi kultury i sztuki – jest ich o wiele więcej. Zachęcam do sięgnięcia do literatury!

Chcesz spisać swoją strategię?

Umów się ze mną na warsztat strategiczny, skonstruowany indywidualnie pod Twoją sytuację!

Poznaj szczegóły

Zaplanuj warsztat!

W czasie warsztatu biorę pod uwagę rodzaj Twojej działalności, zasoby, liczbę współpracowników! Nie musisz przedzierać się przez ten proces samodzielnie – chętnie będę Ci w tym asystować i pomagać odkryć kierunek, w którym tak naprawdę chcesz podążać 🙂